سفارش سریع

چاپ کتاب و پذیرش مقاله

ابزارهای دیجیتال مدیریت پروژه و مدیریت داده ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
ابزارهای دیجیتال مدیریت پروژه و مدیریت داده

مشاوره انجام پایان نامه و انجام مقاله فروغ پاسارگاد

ابزارهای دیجیتال مدیریت پروژه و مدیریت داده


با توجه به ماهیت تکاملی، امروزه پژوهشگران به ابزارهای مختلفی جهت مدیریت جوانب و مراحل مختلف جریان کاری و ارتباطات خود دسترسی دارند. در همین راستا، این نوشتار برخی از ابزارهای مدیریت پروژه و مدیریت داده ها مورد بررسی قرار داده است.

ابزارهای مدیریت پروژه
پروژه های پژوهشی مستلزم مدیریت، کار تیمی و برنامه ریزی هستند. پژوهشگران در یک روز عادی مشغول انجام آزمایشات، جمع آوری و تحلیل داده ها، ساماندهی بحث و گفتگو با همکاران و بسیاری از کارهای دیگر هستند. لذا استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه راهی عالی و کارا برای برنامه ریزی و مدیریت کارهای روزمره پژوهشگران محسوب می شود. در این بخش برخی از ابزارهای مدیریت پروژه که برای رفع نیازهای پژوهشگران آکادمیک طراحی گشته اند، لیست گردیده اند:

Labguru
نرم افزار Labguru یک دفترچه یادداشت آژمایشگاهی الکترونیک (ELN) است که به منظور برنامه ریزی پروژه های مبتنی بر همکاری و ذخیره سازی مستندات طراحی گردیده است. پژوهشگران از طریق این نرم افزار می توانند آزمایشات و جریان کاری خود را طراحی کنند، داده های ساختاریافته و غیر ساختار یافته را ثبت نمایند، پروژه های خود را مدیریت کنند، نتایج کار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و در نتیجه بر روند پژوهش نظارت داشته باشند. بعضی از ویژگی های جالب این نرم افزار شامل قالب های آزمایشگاهی با قابلیت سفارشی سازی؛ نگهداری سیاهه کالا برای معرف ها در فریزر؛ پایش خطوط سلولی، یکپارچگی پروتکل ها، فرآیندهای سفارش متمرکز و ... می باشد.

Asana
نرم افزار Asana که مبتنی بر وب و موبایل با تسهیل ارتباطات در سطح تیمی است، نیاز به مبادله ایمیل بین اعضای تیم را مرتفع می سازد. از نرم افزار Asana می توان برای ایجاد پروژه و وظایف درون پروژه بهره گرفت. این ویژگی های این نرم افزار شامل به اشتراک گذاری یادداشت ها، بارگذاری قالب های پیوست، ساماندهی وظایف، به روزرسانی بلادرنگ، پیشبرد وظایف و ... می شود. نرم افزار Asana نه تنها به پژوهشگران توان پایش پروژه ها تا زمان تکمیل آنها را می دهد، بلکه گزارشی از پیشرفت پروژه ها به همراه جزئیات تولید می کند.
نمودار گانت
نمودار گانت برای ارائه زمانبندی پروژه ها به صورت متوالی و موازی به کار می رود. نمودار گانت وظایف را در محور عمودی و زمان را در محور افقی نشان می دهد. نمودار گانت را می توان به راحتی در نرم افزارهای Microsoft Word و Microsoft Excel ترسیم کرد ولی با ترسیم آنها در نرم افزارهای Microsoft Project و Wrike می توان کارایی فوق العاده این ابزار را بهتر مشاهده کرد. این نمودار ابزاری عالی برای پژوهشگران جهت پایش پروژه های موازی و برنامه ریزی و زمانبدی آنها محسوب می شود.

sciNote
نرم افزار sciNote، یک نرم افزار دفترچه یادداشت آزمایشگاهی متن باز با قابلیت های ماژولار است. یکی از ویژگی های جالب این نرم افزار ایجاد پیوند بین فازهای مختلف پروژه با جریان کاری است. این ویژگی داده هایی که طی فازهای مختلف پروژه بدست می آیند را با یکدیگر مرتبط می سازد و بدین ترتیب روند منطقی پیشرفت پروژه را برای پژوهشگران واضح تر نمایش می دهد. دیگر ویژگی جذاب این نرم افزار این است که هر یک از کاربران در این نرم افزار نقش و جواز مرتبط با آن نقش در تیم را دارا هستند و به کمک این ویژگی محرمانگی و محافظت از داده های شخصی هر پژوهشگر حفظ می گردد.

ابزارهای مدیریت داده
داده ها نقشی بارز و حیاتی را در پژوهش ایفا می کنند اما تحلیل، ذخیره سازی و به اشتراک گذاری آنها در مقیاس بزرگ برای پژوهشگران کاری دشوار می باشد. برخی از ابزارهای مدیریت داده توسعه یافته اند تا به پژوهشگران در این کار دشوار یاری رسانند. اغلب اوقات این ابزارهای مدیریت داده، تحلیل داده ها و ذخیره سازی و به اشتراک گذاری آنها را انجام می دهند. در این بخش برخی از ابزارهای مدیریت داده که برای رفع نیازهای پژوهشگران آکادمیک طراحی گشته اند، لیست گردیده اند:

Zenodo
پلتفرم Zenodo، پلتفرمی بینارشته ای است که از مجموعه های مختلفی از محتوا مانند پروژه، سند، تصویر، نرم افزار و داده به بسیاری از زبانها پشتیبانی می کند. این پلتفرم توسط آزمایشگاه CERN (سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای) استفاده می گردد. پلتفرم Zenodo در به کار گیری فرمت های مختلف محتوا محدودیتی ندارد و توانایی ذخیره سازی بالغ بر 50 گیگابایت داده را دارد. مدت زمان نگهداری داده در این پلتفرم مادام العمر است. فایل های داده را می توان در مدل های Open Access و Close Access در این پلتفرم ذخیره سازی کرد.

DataCite
پلتفرم DataCite شناساگری دائمی (DOIs) را برای داده های پژوهش فراهم می آورد. این پلتفرم به هر داده ای یک شناساگر اختصاص می دهد تا شاخصی بزرگ از داده های پژوهش با توانایی جستجوی مستقیم و استناد صحیح به آنها را شکل بخشد. به همگی این داده ها می توان دسترسی رایگان داشت. پلتفرم DataCite رابط کاربری جستجوی یکپارچه ای را ایجاد کرده است که می توان با کمک آن میلیون ها رکورد داده را با جزئیات جستجو نمود. 

Dryad
پلتفرم Dryad قابلیت جستجو، استفاده مجدد رایگان و استناد به داده ها را در اختیار کاربران قرار می دهد. این پلتفرم از جدول، صفحات گسترده، متن، ویدیو، تصویر، کدهای نرم افزاری و دیگر انواع داده پشتبانی می کند. پلتفرم Dryad با بسیاری از مجلات یکپارچه گشته است، بنابراین پژوهشگران و نویسندگان می توانند همزمان با ارسال مقاله خود به مجلات، داده های خود را به این پلتفرم ارسال نمایند تا پس از چاپ مقاله، داده های پژوهش نیز در دسترس افراد قرار گیرد.

Figshare
پلتفرم Figshare، پلتفرم دیجیتال آنلاینی است که از شبکه های رایانش ابری پشتبانی می کند تا پژوهشگران نتایج پژوهش خود مانند تصویر، دیتاست، ویدیو، پوستر، کد، نمودار و ... را ذخیره و به اشتراک بگذارند و علاوه بر اعتباربخشی به پژوهش خود، آن را در معرض دید عموم قرار دهند. از آن جایی که Figshare از اصول Open Access تبعیت می کند، شما می توانید به داده های این پلتفرم به صورت رایگان دسترسی داده باشید و همچنین به صورت رایگان محتوای خود را در آن بارگذاری نمایید. به همه آیتم هایی که در پلتفرم Figshare بارگذاری می گردند، یک DOI اختصاص می یابد تا بتوان به آن استناد نمود.
 




ارسال سفارش استخراج مقاله

مقالات مرتبط
9رشته محبوب برای تحصیل در سال 2022
9رشته محبوب برای تحصیل در سال 2022 و پر درآمد ...
راهنمای انتخاب عنوان پایان نامه
چه گونه بهترین عنوان را برای پایان نامه خود پیدا کنیم؟ ...
7 قدم برای طراحی جلد حرفه ای
7 قدم برای طراحی جلد حرفه ای   ...
7 نکته برای انتخاب رشته یا گرایش دانشگاهی
7 نکته برای انتخاب رشته یا گرایش دانشگاهی ...
معرفی کتابخانه آنلاین Wiley
معرفی کتابخانه آنلاین Wiley.از یکی از بهترین کتابخانه های آکادمیک می توان به کتابخانه آنلاین Wiley اشاره کرد ...
ابزارهای دیجیتال مدیریت پروژه و مدیریت داده
ابزارهای دیجیتال مدیریت پروژه و مدیریت داده   ...
اصطلاحات رایج مجلات برای اکسپت و چاپ مقاله
اصطلاحات رایج مجلات برای اکسپت و چاپ مقاله  ...
چکیده مقاله علمی – نکاتی درباره نگارش چکیده
چکیده مقاله علمی – نکاتی درباره نگارش چکیده ...
چند نکته درباره نوشتن رساله و پایان‌نامه
چند نکته درباره نوشتن رساله و پایان‌نامه ...
آیا همه مقالات باید بخش مرور ادبیات داشته باشند؟
 آیا همه مقالات باید بخش مرور ادبیات داشته باشند؟   ...
© 2024