سایت خدمات دانشجویی فروغ پاسارگاد
• از تحلیل محتوا تعاریف گوناگونی به عمل آمده که بخشی از اختلاف به تاریخچه این فن و روند تکاملی آن برمیگردد و بخشی دیگر از آن مربوط به تفاوت در حوزه گسترده این فن است.
• دانیل رایف تحلیل محتوا را به طور خلاصه چنین تعریف میکند: «قرار دادن قاعده و محتوای ارتباطات در مقولههای خاص بر اساس قواعد، و تحلیل روابط بین آن مقولهها با استفاه از آزمونهای آماری».
• تحلیل محتوا، تحلیل علمی پیامهای ارتباطی به منظور دستیابی به ویژگی های مختلف پیام است.
• تكنیكی پژوهشی برای تشریح كمّی، نظاممند و عینی محتوای آشكار پیام است.
• هدف اول:
تحلیل ویژگیهای پیام، گیرنده و رسانه پیام، برای پاسخگویی به پرسشهایی مانند «چه چیزی، چه كسی و چطور».
• هدف دوم:
تحلیل فرستنده پیام و علت آن، برای پاسخگویی به پرسشهایی مانند «چه كسی و چرا».
• هدف سوم:
تحلیل پیامدهای پیام، برای پاسخگویی به پرسشهایی مانند: «با چه اثری/ با چه تأثیری».
• مهمترین کاربرد تحلیل محتوا توصیف ویژگیهای یک پیام است.
• دومین کاربرد تحلیل محتوا، استنباط درباره فرستندگان پیام و دلایل یا پیشآیندهای پیام است.
• تحلیل محتوا برای استنباط جنبههای فرهنگی پیام و تغییرات فرهنگی نیز به کار میرود.
• در پژوهشهای علوم رفتاری به ویژه روانشناسی و علوم تربیتی برای بررسیهای مربوط به محتوای کتابهای درسی به کار برده میشود.
• پژوهشگران در زمینه تاریخ نیز با کاربرد آن، میکوشند اصالت متون کهنی را که مورد استفاده قرار میدهند بررسی کنند؛ همچنان که از این روش برای کشف پیام اصلی متون کهن بهره میجویند.
• تحلیل محتوا تکنیکی برای استخراج دادهها از متن (محتوا) است که البته دارای ویژگیهای مشخص کنندۀ آن از دیگر متون روش اَسنادی است.
• هولستی سه شرط عینیت، سیستمی بودن (سیستماتیک) و عمومیت (Generality) را برای تحلیل محتوا، اساسی دانسته است. وی دو شرط «کمّی بودن» و بررسی «محتوای آشکار» را قدری جدلآمیزتر از سه شرط اولیه دانسته است.
• عینیت: هر مرحله از فرآیند پژوهش باید بر اساس قواعد، اصول و روشهای مشخصی انجام گیرد.
• سیستمی بودن: دایره پذیرش ورود محتوا یا مقولهها بر طبق قواعد كاربردی ثابتی مشخص گردد.
• عمومیت داشتن: یعنی اینكه یافتهها با هم ارتباط نظری داشته باشند، اطلاعات توصیفی صرف درباره محتوا، بدون ارتباط با دیگر ویژگیهای اسناد و متن یا خصوصیات فرستنده و گیرنده پیام ارزش چندانی ندارد.
• تحلیل محتوا بدون ارتباط با زمان و مکان در مورد متون و منابعی که در زمانهای گذشته یا در فرهنگهای دیگر تولید شدهاند به کار گرفته میشود.
• تحلیل محتوا باعث نزدیکی متونی میشود که ممکن است بین طبقات خاص، ارتباطات و تحلیل محتوای آماری آنها تغییرات یا تفاوتهایی وجود داشته باشد.
• تحلیل محتوا به عنوان یک روش واقعی، عینی و تقریباً دقیق در نظر گرفته میشود.
• از طریق این روش بدون صرف هزینه زیاد مالی و زمانی، میتوان به خصوصیات روانی و اجتماعی افراد و جامعه پی برد.
• با این روش میتوان اطلاعات باارزشی حتی درباره جوامع و فرهنگهایی که مطالعه مستقیم آنها امکانپذیر نیست به دست آورد.
• در مواقعی که سطح انتزاع و تفسیر بالاست، امکان خطا در آن زیاد است.
• مبنای نظری و پشتوانه کتابخانهای آن، جهت استنتاج و ترسیم معنادار ارتباطات موجود در موارد تحت مطالعه ضعیف است.
• چون حالت و ماهیت کاهشی دارد، امکان نادیده انگاری در آن زیاد است.
• رایانهای کردن و خودکارسازی آن نسبت به رویکردهای عینی با مشکلات زیادی همراه است.
• بر اساس تعریفی که مورتون از تحلیل محتوا ارائه نموده، سه شکل تحلیل محتوا قابل تفکیک است:
تحلیل محتوای توصیفی (یعنی توصیف کمّی محتوای بارز یک متن)
تحلیل محتوای استنباطی
تحلیل محتوای ارتباطی (تمامی مسیر یک ارتباط واقعی را مورد بررسی قرار میدهد).
ارسال سفارش استخراج مقاله