سفارش سریع

چاپ کتاب و پذیرش مقاله

مقایسه رساله (Dissertation) و پایان نامه (Thesis) ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
مقایسه رساله (Dissertation) و پایان نامه (Thesis)

سایت خدمات دانشجویی فروغ پاسارگاد

مقایسه رساله (Dissertation) و پایان نامه (Thesis)

هنگام اتمام تحصیلات تکمیلی، دانشجویان ملزم به تولید یک پروژه تحقیقاتی و نگارشی هستند، مانند رساله در برنامه دکترا یا پایان نامه در برنامه کارشناسی ارشد. این دو پروژه اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند، بنابراین تفاوت بین پایان نامه و رساله چیست؟ چند تفاوت و شباهت عمده بین این دو وجود دارد که دانستن آنها برای هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی مهم است.

پایان نامه چیست؟(Thesis)

پایان نامه یک مقاله دانشگاهی است که در پایان دوره تحصیلی دانشجو برای برنامه کارشناسی ارشد تکمیل می شود. توجه داشته باشید که اکثر مدارک کارشناسی ارشد نیاز به تکمیل پایان نامه برای فارغ التحصیلان دارند. در برخی از برنامه‌های لیسانس حتی از دانشجویان می‌خواهند که یک پایان نامه کارشناسی بنویسند، که معمولاً کوتاه‌تر از پایان نامه کارشناسی ارشد است.

برای نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشجویان یک موضوع مربوط به رشته خود را انتخاب می کنند. برای مثال، اگر در رشته علوم تغذیه  تحصیل می‌کنید، می‌توانید روی موضوع تاثیر ترکیب‌های مختلفی از برنامه‌های غذایی قبل از مسابقه بر عملکرد ورزشی کار کنید.

گام بعدی این است که یک بررسی تحقیقاتی انجام شده در مورد موضوع خود را انجام دهید. سپس یک استدلال آکادمیک (مثلاً اینکه وعده های غذایی دارای کربوهیدرات قبل از مسابقه برای ورزشکاران استقامتی مفید است) فرموله کنید و از تحقیقات موجود برای اثبات ادعای خود استفاده کنید.

یک پایان نامه معمولاً در قالبی نسبتاً سفت و سخت، بسته به سیاست های دانشگاه و بخش فردی، ساختار می باشد. که شامل اجزای زیر می شود:

صفحه عنوان
چکیده (خلاصه)
فهرست مطالب
جدول شکل ها/نقشه ها
یافته ها
نتیجه گیری

رساله (Dissertation)  چیست؟

برخلاف یک پایان نامه، دانشجویانی که روی رساله دکتری کار می کنند، پس از بررسی تحقیقات قبلی، تحقیقات اصلی خود را انجام می دهند. هدف رساله نه تنها اثبات دانش و مهارت های خود دانشجو بلکه افزودن به مجموعه دانش موجود در رشته خود است.

دانشجویان ممکن است یک نظریه یا فرضیه جدید در رشته خود ارائه کنند یا تحقیقاتی را ارائه دهند که نظریه قبلی ارائه شده را رد کند. از طرف دیگر، آنها ممکن است با زاویه جدیدی برخورد کنند و تحقیقات پژوهشگران قبلی را در مسیر جدیدی قرار دهند.

به طور کلی دوره های دکتری، با تکمیل آزمون های جامع و سپس نگارش رساله تمام می شوند. با این حال، استثناهایی در این مورد وجود دارد. در برخی از دانشگاه ها، فرآیند پایان نامه در دوره آموزشی ادغام می شود.  به این معنی که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد در حین کار  و تحصیل برای تکمیل الزامات دوره خود، تحقیقات خود را شروع کنند. در نتیجه ممکن است سریعتر فارغ التحصیل شوند.

فرآیند نگارش رساله به روش مشابه فرآیند پایان نامه کارشناسی ارشد آغاز می شود. دانشجویان موضوع خود را انتخاب می کنند و سپس مرور ادبیات را انجام می دهند که تجزیه و تحلیل کامل تحقیقات موجود در مورد آن موضوع است. از آنجا، دانشجویان می‌توانند روی توسعه یک نظریه جدید کار کنند، نظریه‌ای که قبلاً تثبیت شده است را بی اعتبار کنند یا زاویه جدیدی از نظریه موجود  را پیدا کنند.

دفاع از رساله اغلب یکی از ترسناک ترین جنبه های برنامه مقطع دکترا است. با این حال، دانشجویان در طول فرآیند با کمیته داوران منتخب خود همکاری نزدیک دارند. این بدان معنی است که می توانید مطمئن باشید که اگر کمیته شما اجازه داده است کار شما تا نقطه دفاع از پایان نامه پیش برود، تقریباً به طور قطع پایان نامه شما پذیرفته می شود و پس از دفاع موفق به شما مدرک اعطا می شود.

مانند یک پایان نامه، ساختار خاص یک رساله به سیاست ها و الزامات دانشگاه و گروه داوطلب دکتری بستگی دارد. اما به طور کلی، پایان نامه ها شامل موارد زیر است:

    صفحه عنوان
    سپاسگزاریها
    خلاصه
    فهرست مطالب
    مقدمه
    بررسی ادبیات و چارچوب نظری
    روش شناسی
    یافته ها
    بحث در مورد یافته ها (تفسیر، تحلیل و کاربردها)
    نتیجه
    لیست مرجع
    ضمیمه ها

تفاوت بین پایان نامه و رساله

تفاوت بین این دو پروژه این است که یک رساله معمولاً نیاز به  چندین دفاع شفاهی دارد، در حالی که یک پایان نامه معمولاً نیازی به چندین دفاع ندارد.
علاوه بر این، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، یک پایان نامه معمولی کارشناسی ارشد بسیار کوتاه تر از یک رساله معمولی درجه دکترا است. یک پایان نامه ممکن است بین 40 تا 80 صفحه باشد، اگرچه می تواند در یک رشته دیگر متفاوت باشد. در مقابل میانگین صفحات رساله بین 100 تا 300 صفحه است.

شباهت های بین پایان نامه و رساله

با وجود تفاوت ها، شباهت هایی بین پایان نامه و رساله وجود دارد. هر دو نیاز به تحقیق فشرده و تکمیل یک مقاله طولانی شامل نوشته اصلی دارند.
علاوه بر این، هر دو پروژه به موارد زیر نیاز دارند:

    دفاع ماهرانه از یک استدلال دانشگاهی (موضع یا نکته اصلی مقاله)
    استدلال تحلیلی و تفکر انتقادی
    تخصص عمیق در مورد حوزه موضوعی
    سرمایه گذاری قابل توجهی در زمان (سال ها برای رساله و ماه ها برای پایان نامه ها)
    تمایل به بازنویسی و ویرایش بر اساس بازخورد اساتید، همکاران یا اعضای کمیته

شباهت دیگر دراساتید راهنما و داوران است. همه دانشجویان مقطع دکترا با کمیته ای متشکل از اعضای هیئت علمی، مشاوران و متخصصان مشابه کار می کنند که تحقیقات و نگارش دانشجو را هدایت می کنند. همچنین مرسوم است که دانشجویانی که پایان نامه کارشناسی ارشد می نویسند، یک کمیته داشته باشند.

 

 




ارسال سفارش استخراج مقاله

مقالات مرتبط
روش تحقیق دلفی چیست؟
آموزش کامل روش تحقیق دلفی ( مصاحبه با خبرگان) ...
مقایسه رساله (Dissertation) و پایان نامه (Thesis)
مقایسه رساله (Dissertation) و پایان نامه (Thesis)و بیان شباهت ها و تفاوت هایشان ...
آموزش کامل نگارش بیان مسئله در پایان نامه
آموزش کامل نگارش بیان مسئله در پایان نامه ...
آموزش نگارش پیشینه پژوهش و مدل مفهمومی در پایان نامه
آموزش نگارش پیشینه پژوهش و مدل مفهمومی در پایان نامه ...
نحوه نگارش پرسش ها در پایان نامه ارشد و دکتری
نحوه نگارش پرسش ها در پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری ...
آموزش کامل نحوه تنظیم پرسشنامه
پرسشنمه چیست؟ نحوه تنظیم آن به چه صورت است؟؟ ...
تحقیق توصیفی چیست؟
هر آنچه باید در مورد پژوهش توصیفی بدانید. ...
بررسی اجمالی جلسه دفاع از پایان نامه
آموزش نحوه مدیریت جلسه دفاع پایان نامه و مطالب اسلاید دفاع ...
چگونه روش تحقیق پایان نامه را بنویسیم؟ (قسمت دوم)
چگونه روش تحقیق پایان نامه را بنویسیم؟ (قسمت دوم) ...
انواع مقیاس در طراحی پرسشنامه
انواع مقایس در انجام پایان نامه ...
© 2024