سفارش سریع

چاپ کتاب و پذیرش مقاله

حتی انیشتین هم از فرآیند داوری همتا متنفر بود! ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
حتی انیشتین هم از فرآیند داوری همتا متنفر بود!

مشاوره انجام پایان نامه و انجام مقاله فروغ پاسارگاد

حتی انیشتین هم از فرآیند داوری همتا متنفر بود!

امروزه بیشتر مقالات علمی تنها پس از بررسی نقاط ضعف و قوت تحقیق توسط افراد متخصص و همتا به چاپ می رسند. اگرچه این فرآیند معقولانه و قابل قبول به نظر می رسد، ولی هستند افرادی که مانند آلبرت انیشتین از این فرآیند دل خوشی ندارند.
در زمان انیشتین مقالات به گونه ای متفاوت داوری می شدند. در دوران اوج شهرت علمی انیشتین، تنها باری که مقاله اش تحت داوری همتای دوسوکور – فرآیندی که در آن نویسندگان و داوران از هویت یکدیگر بی خبر هستند - قرار گرفت، او به صراحت آن چه که امروزه استاندارد طلایی ارزیابی علم نام گرفته را تحقیر نمود. آیا انیشتین حق داشت که به فرآیند داوری همتا به دیده تردید بنگرد؟ آیا ما هم می بایست به او بنگریم و کاربرد فرآیند داوری همتا در ارزیابی علم را به طور قابل توجهی زیر سوال بریم؟ 
نخستین تحقیقات انیشتین در مجلات علمی آلمانی زبان به چاپ می رسید. مجلات فیزیک آلمانی که انیشتین یافته های علمی خیره کننده خود را در آنها به چاپ رسانده بود، برای داوری مقالات، از فرآیند داوری همتای کنونی استفاده نمی کرد.
برای نمونه، مجله Annalen der Physik که انیشتین چهار مقاله مشهور خود را در سال 1905 در آن به چاپ رسانده بود، آن مقالات را با داوری همتا مورد ارزیابی قرار نداده بود. این مجله علمی در آن زمان نرخ پذیرش قابل توجه 90 تا 95 درصد را دارا بود. 
بسیاری از اکتشافات علمی اولیه با استانداردهای مدرن امروزی داوری نگشته اند. اگر قرار بود مقاله توصیف کننده ساختار مارپیچ دوتایی DNA که توسط جیمز واتسون و فرانسیس کریک در سال 1953 به چاپ رسید، تحت داوری همتا قرار گیرد، به دلیل ماهیت نظری آن، به احتمال خیلی قوی مورد پذیرش قرار نمی گرفت.
فرآیند داوری همتا در مجله معتبر و شناخته شده Nature به طور رسمی در سال 1967 مورد استفاده قرار گرفت. کشف تحریف در امواج گرانشی توسط تلسکوپی در هاروارد – که پیامدهای قابل توجهی در درک ما از تشکیل دنیا داشت -  به دلیل قرار نگرفتن در فرآیند داوری همتا، بسیار با احتیاط و حتی گاهی اوقات با تردید مورد استقبال قرار گرفت.
انیشتین پس از مهاجرت به آمریکا در سال 1935 بود که با فرآیند داوری همتا مواجه گردید. او و همکار جوانش، نیتان روزن، مقاله ای درباره امواج گرانشی نوشتند و به مجله Physical  Review ارسال نمودند. این مقاله به دلیل به چالش کشیدن شکل نیروی گرانشی، پتانسیل بسیار زیادی برای به راه انداختن بحث های علمی میان دانشمندان داشت. 
جان تیت، سردبیر مجله به مدت یک ماه برای چاپ مقاله انیشتین تردید داشت. او پس از یک ماه آن مقاله را جهت ارزیابی به یک داور – بنا بر قول مشهور، داور انتخاب شده توسط او، هاوارد پرسی رابرتسون، همکار انیشتین در دانشگاه پرینستون بود - ارسال نمود. داور مذکور درباره مقاله به اندازه 10 صفحه نظرات خود را بیان نمود و بسیاری از ادعاهای کلیدی مقاله را زیر سوال برد. سردبیر این نظرات را به انیشتین ارسال کرد و از او خواست که آنها را ملاحظه و تغییرات لازم را اعمال نماید. انیشتین این گونه پاسخ داد:
«ما (من و روزن) مقاله خود را برای چاپ به مجله شما ارسال کردیم و شما اجازه نداشتید که پیش از چاپ آن را به فرد دیگری نشان دهید. هیچ دلیلی نمی بینم که به اظهارات متخصص گمنام شما – در صورت اشتباه بودن بخش هایی از مقاله ام - پاسخ دهم. بنا بر اتفاقی که در رخ داده است، ترجیح می دهم مقاله خود را در جای دیگری به چاپ برسانم.»
اگرچه انیشتین مقاله خود را از مجله Physical Review بازپس گرفت، آن را در مجله با شهرتی کمتر Journal of the Franklin Institute به چاپ رساند. با این حال، نسخه منتشر شده مقاله در این مجله به طرز قابل توجهی اصلاح شده بود. به نظر می رسید که این اصلاحات عمدتا بر اساس نظرات رابرتسون اعمال شده بودند. نسخه اصلاح شده بسیاری از ادعاهای اولیه را با شدت کمتری تکرار نموده بود. همچنین این اصلاحات او را از شرمندگی در مقابل جامعه علمی آن زمان نجات داد.
برخی افراد این رخداد تاریخی را به عنوان یک داستان سرگرم کننده بیان می کنند. ولی به نظر می رسد که این اتفاق حاوی درس های مهمی درباره ارزیابی علمی می باشد. این رخداد به خوبی تنش کنونی مرتبط با فرآیند داوری همتا را به تصویر کشیده است.
این داستان متذکر می گردد که فرآیند داوری همتای دوسوکور در چند دهه گذشته ابداع گردیده است. در تاریخ علم رسم بر این بوده است که افکار عمومی، اکتشافات علمی را قضاوت نمایند. این امر نشان می دهد که فرآیند داوری همتا احتمالا حتی برای بزرگترین دانشمندان نیز امری ناخوشایند است. این بدین معنی است که دانشمندان نیز گاهی تحمل شنیدن انتقاد را ندارند.
سخن آخر
این داستان به مسائل بزرگتری نیز اشاره می کند. فرآیند داوری همتا به منظور محافظت دانشمندان و پژوهشگران از ارتکاب اشتباه و شرمندگی در مقابل جامعه علمی ابداع گردیده است. در واقع، فرآیند داوری همتا به منزله مهر تاییدی بر مقالات علمی عمل می کند و کیفیت آنها را تضمین می نماید. در انتها برای مشاوره در زمینه نگارش، پذیرش و چاپ مقاله می توانید با موسسه خدمات دانشجویی (فروغ پاسارگاد) تماس حاصل کنید.

 




ارسال سفارش استخراج مقاله

مقالات مرتبط
چند منبع برای یک مقاله علمی پژوهشی لازم است؟
چند منبع برای یک مقاله علمی پژوهشی لازم است؟ ...
حتی انیشتین هم از فرآیند داوری همتا متنفر بود!
حتی انیشتین هم از فرآیند داوری همتا متنفر بود! امروزه بیشتر مقالات علمی تنها پس از بررسی نقاط ضعف و قوت تحقیق تو ...
ده دلیل برای دریافت و استفاده از ORCID iD
ده دلیل برای دریافت و استفاده از ORCID iD ...
DOI چیست؟
DOI چیست؟ ...
چارچوب نظری تحقیق
چارچوب نظری تحقیق ...
© 2024