سفارش سریع

چاپ کتاب و پذیرش مقاله

تحقیق پیمایشی ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
تحقیق پیمایشی

خدمات دانشجویی پاسارگاد

تحقیق پیمایشی 

  پژوهش پیمایشی یا همان Survey Research به عنوان فرآیند انجام تحقیقات با استفاده از نظرسنجی هایی که محققان برای پاسخ دهندگان ارسال می کنند ، تعریف می شود. داده های جمع آوری شده از نظر سنجی ها پس از تجزیه و تحلیل آماری برای نتیجه گیری معنادار در تحقیقات استفاده می شود.

در قرن بیست و یکم ، هر سازمانی مشتاق درک دیدگاه مشتریان خود در مورد محصولات یا خدمات خود و تصمیم گیری بهتر در زمینه تجارت است. محققان می توانند به روش های مختلفی پژوهش ها را انجام دهند ، اما ثابت شده است که نظرسنجی ها یکی از موثرترین و قابل اعتمادترین روش های تحقیق هستند. نظرسنجی آنلاین روشی برای استخراج اطلاعات مربوط به یک موضوع مهم از یک فرد یا گروهی از افراد است. این نوع پژوهش شامل سوالات نظرسنجی ساختاری است که به شرکت کنندگان انگیزه می دهد تا پاسخ دهند.

تحقیقات پیمایشی معتبر می تواند به همگان دسترسی به یک بانک اطلاعاتی گسترده را بدهد. سازمان های موجود در رسانه ها ، شرکت های دیگر و حتی دولت ها برای بدست آوردن داده های دقیق به تحقیقات نظرسنجی اعتماد می کنند.

تعریف سنتی تحقیق پیمایشی ، روشی کمی برای جمع آوری اطلاعات از گروهی از پاسخ دهندگان با پرسیدن چند سوال نظر سنجی است. این نوع تحقیق شامل نظرسنجی افراد ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها است. این روش برای محققانی مفید است که هدف این روش مطاعه برقراری ارتباط  میان  ویژگی ها یا  تاثیر روندهای جدید بر روی پاسخ دهندگان است.

به طور کلی ، ا اولین گام برای دستیابی به اطلاعات سریع در مورد موضوعات اصلی ، انجام روش های تحقیق کمی دقیق تر مانند نظرسنجی ها / پرسشنامه ها یا روش های تحقیق کیفی مانند روش دلفی یا مصاحبه ها است. شرایط بسیاری وجود دارد که محققان می توانند با استفاده از ترکیبی از استراتژی های کمی و کیفی تحقیقاتی را انجام دهند.

روش تحقیق پیمایشی را می توان بر اساس دو عامل اصلی تقسیم بندی کرد: ابزار تحقیق پیمایشی و زمان لازم برای انجام تحقیقات.

سه روش اصلی تحقیق پیمایشی وجود دارد که براساس نحوه انجام تحقیقات پیمایشی تقسیم شده اند:

     آنلاین / ایمیل: تحقیقات و پرسشنامه های نظرسنجی آنلاین یکی از محبوب ترین روش های تحقیق نظرسنجی امروزه است. هزینه انجام شده در تحقیقات نظرسنجی آنلاین بسیار ناچیز است و پاسخ های جمع آوری شده بسیار دقیق هستند.
     تلفنی: تحقیقات نظرسنجی انجام شده از طریق تلفن  می تواند در جمع آوری داده ها از بخش گسترده تری از جمعیت هدف مفید باشد. این احتمال وجود دارد که پول سرمایه گذاری شده در نظرسنجی تلفنی بیشتر از سایر رسانه ها باشد و زمان مورد نیاز نیز بیشتر باشد.
حضوری: محققان در موقعیت هایی که روش های قبلی کار ساز نیست ، به پخش پرسشنامه های حضوری می پردازند.. نرخ پاسخ برای این روش بالاترین است ، اما ممکن است هزینه بر باشد.

بعلاوه ، بر اساس زمان صرف شده ، تحقیقات پیمایشی را می توان به دو روش طبقه بندی کرد:

    تحقیق پیمایشی در طول زمان: تحقیق پیمایشی طولی شامل انجام تحقیقات پیمایشی در یک بازه زمانی کسترده در سالها یا دهه ها است. داده های جمع آوری شده با استفاده از این روش تحقیق پیمایشی از یک دوره زمانی به دوره دیگر ، کیفی یا کمی است. رفتار ، ترجیحات ، نگرش های پاسخ دهنده به طور مداوم در طول زمان مشاهده می شود تا دلایل تغییر رفتار یا تنظیمات را تجزیه و تحلیل کند. به عنوان مثال ، فرض کنید یک محقق قصد دارد در مورد عادات غذایی نوجوانان اطلاعاتی کسب کند. در این صورت ، وی برای اطمینان از قابل اعتماد بودن اطلاعات جمع آوری شده ، نمونه ای از نوجوانان را در مدت زمان قابل توجهی دنبال خواهد کرد. 
    تحقیق پیمایشی مقطعی: محققان برای جمع آوری بینش از مخاطب هدف در یک بازه زمانی خاص ، یک پیمایش مقطعی انجام می دهند. این روش تحقیق پیمایشی در بخشهای مختلف مانند خرده فروشی ، آموزش ، مراقبت های بهداشتی ، مشاغل  وغیره اجرا می شود. تحقیقات پیمایشی مقطعی می تواند توصیفی یا تحلیلی باشد. سریع است و به محققان کمک می کند تا اطلاعات را در یک دوره کوتاه جمع آوری کنند. محققان در شرایطی که به تحلیل توصیفی یک موضوع نیاز است ، به روش تحقیق پیمایشی مقطعی اعتماد می کنند.
تحقیقات پیمایشی نیز با توجه به روش های نمونه گیری که برای تشکیل نمونه های تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد ،به دو شاخه تقسیم می شوند: نمونه گیری از احتمالی و غیر احتمالی. هر فرد از یک جمعیت باید به گونه ای در نظر گرفته شود که بخشی از نمونه تحقیق پیمایشی است. نمونه گیری احتمال روشی نمونه گیری است که در آن محقق عناصر را براساس تئوری احتمال انتخاب می کند. روشهای مختلف تحقیق احتمالی ، از جمله نمونه گیری تصادفی ساده ، نمونه گیری سیستماتیک ، نمونه گیری خوشه ای ، نمونه گیری تصادفی طبقه ای و غیره وجود دارد. نمونه گیری غیر احتمالاً روشی نمونه گیری است که محقق با استفاده از دانش و تجربیات خود نمونه هایی را تشکیل می دهد. تکنیک های مختلف نمونه گیری غیر احتمالاتی عبارتند از: نمونه گیری راحت ، نمونه گلوله برفی ، نمونه برداری متوالی ، نمونه گیری قضاوتی و نمونه برداری سهمیه ای.

 

دلایل انجام تحقیقات پیمایشی

مهمترین و اصلی ترین دلیل برای انجام تحقیقات پیمایشی با استفاده از نظرسنجی ها این است که شما می توانید در مورد سوالات خاص و اساسی پاسخ دریافت کنید. این سوالات را می توانید متناسب با مخاطب هدف و هدف نظرسنجی در چند قالب بپرسید. قبل از طراحی مطالعه ، هر سازمانی باید هدف از انجام این کار را دریابد تا مطالعه بتواند به کمال برسد .

 

سوالاتی که هنگام طراحی پرسشنامه  باید در ذهن شما باشد:

     هدف اصلی انجام نظرسنجی چیست؟
     چگونه می خواهید از داده های نظرسنجی جمع آوری شده استفاده کنید؟
     بر اساس نکاتی که در بالا ذکر شد تصمیم دارید چه نوع تصمیمی بگیرید؟

سه دلیل مهم وجود دارد که چرا یک سازمان باید تحقیق پیمایشی را انجام دهد.

     رفتار پاسخ دهندگان را برای به دست آوردن راه حل برای سوالات خود درک کنید: اگر یک نظرسنجی را با دقت تنظیم کرده اید ، پاسخ دهندگان اطلاعاتی درباره آنچه که درباره سازمان شما دوست دارند و همچنین پیشنهادهایی برای بهبود ارائه می دهند. برای ایجاد انگیزه برای پاسخ دادن به آنها ، باید بسیار واضح بیان کنید که پاسخ های آنها ایمن و محفوظ خواهد بود و چگونه از پاسخ ها استفاده خواهید کرد. این آنها را وادار می کند که در مورد بازخورد ، نظرات خود صددرصد صادق باشند. نظرسنجی های آنلاین یا نظرسنجی های تلفن همراه ، حریم خصوصی آنها را اثبات کرده است و به همین دلیل ، بیشتر پاسخ دهندگان احساس راحتی می کنند تا بازخورد خود را از طریق این رسانه ها ارائه دهند.
ارائه یک رسانه برای بحث: یک نظرسنجی می تواند بستر مناسبی برای پاسخ دهندگان برای ارائه انتقاد یا تشویق برای یک سازمان باشد. موضوعات مهم مانند کیفیت محصول یا کیفیت خدمات به مشتری و غیره را می توان برای بحث روی میز قرار داد. راهی که می توانید این کار را انجام دهید این است که با سوالات پایان باز نظرات آن هارا بخواهید. این امر باعث می شود شما بتوانید نظرسنجی خود را با آنچه قصد دارید با محصول یا خدمات خود انجام دهید مرتبط کنید.
استراتژی برای پیشرفتها: یک سازمان می تواند ویژگیهای مخاطب مورد نظر را از مرحله آزمایشی تحقیق پیمایش تعیین کند. محققان می توانند از انتقادات و بازخوردهای دریافتی از این نظرسنجی برای بهبود محصول / خدمات استفاده کنند. 
مقیاس های تحقیق پیمایشی

چهار مقیاس اصلی برای اندازه گیری متغیرها وجود دارد:

    مقیاس اسمی: مقیاس اسمی اعداد را با متغیرهای صرف نامگذاری یا برچسب گذاری می کند و اعداد معمولاً ارتباط دیگری ندارند. این ابتدایی ترین سطح از چهار سطح اندازه گیری است.
    مقیاس ترتیبی: مقیاس ترتیبی دارای یک ترتیب ذاتی در متغیرها همراه با برچسب ها است. این رتبه بین متغیرهای مقیاس را تعیین می کند اما میزان تفاوت بین متغیرها را تعیین نمی کند.
    مقیاس فاصله ای: مقیاس فاصله ای در مقایسه با دو مقیاس دیگر یک قدم جلوتر است. همراه با تعیین رتبه و نام متغیرها ، میزان تفاوت بین دو متغیر را نیز مشخص می کند. تنها اشکال این است که هیچ نقطه شروع ثابت مقیاس وجود ندارد ، یعنی مقدار صفر واقعی وجود ندارد.
    مقیاس نسبی: مقیاس نسبی پیشرفته ترین مقیاس اندازه گیری است که دارای متغیرهایی است که به ترتیب برچسب گذاری شده اند و تفاوت متغیرهایی را با یکدیگر محاسبه می کنند. علاوه بر اینکه این مقیاس یک نقطه شروع ثابت دارد ، یعنی مقدار صفر واقعی وجود دارد.




ارسال سفارش استخراج مقاله

مقالات مرتبط
انواع  ژورنال علمی و پژوهش
ژورنال‌های علمی و پژوهشی در انواع مختلف و در حوزه‌های مختلف وجود دارند. ...
کد اخلاق پژوهشی چیست؟
کد اخلاق پژوهشی چیست و چگونه و از کجا باید آن را دریافت کنیم؟ ...
انواع مقالات علمی برای پذیرش در مجلات
مجلات علمی مقالات را به چند دسته تقسیم می کنند؟ ...
انواع پژوهش در رشته مدیریت و سایر رشته ها
انواع پژوهش در رشته مدیریت و سایر رشته ها ...
تحقیق پیمایشی
آموزش کامل انجام تحقیق پیمایشی ...
آمار در مقاله و پایان نامه
کاربرد آمار و روش های آماری درمقاله و پایان نامه ...
مقاله علمی چیست؟
هر آن چه باید در مورد مقاله علمی و پژوهشی بدانید. ...
چگونه استاد راهنما خود را انتخاب کنیم
چگونه استاد راهنما خود را انتخاب کنیم؟   ...
نحوه نگارش مقاله پژوهشی
نحوه نگارش مقاله پژوهشی مقاله پژوهشی، مقاله ای است که در آن به تحلیل، تفسیر و بحث پیرامون تحقیقی مستقل می پردا ...
نحوه نگارش مقاله مروری
نحوه نگارش مقاله مروری مقاله مروری که مرور ادبیات تحقیق نیز نامیده می شود به ارزیابی پژوهش های منتشر شده پیشین ...
© 2024